«Η χώρα πρέπει οπωσδήποτε να βρει μία σταθερή διαδρομή, γιατί η κοινωνική συνοχή και η οικονομική ανάπτυξη βασίζονται σε αυτήν τη σταθερότητα. Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να συνδυαστούν η κάλυψη των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων, η προοπτική των νέων ανθρώπων, η απλούστευση της διοικητικής μηχανής, αλλά και η κατάργηση της υπερφορολόγησης».
Αποφασίσατε από τη Σάμο να φτάσετε στο Στρασβούργο. Πόσος δρόμος είναι αυτός;
Κοιτάξτε να δείτε, ο δρόμος δεν είναι μεγάλος, αλλά δεν είναι και μικρός, υπό την έννοια ότι η απόσταση των εξωτερικών συνόρων της Ευρώπης, που είναι η Σάμος στα 1.250 μέτρα από την Τουρκία, μέχρι τις Βρυξέλλες, είναι μία απόσταση που οφείλει κανείς να τη διανύσει, αν θέλει να εκπροσωπεί ένα κομμάτι της κοινωνίας, το οποίο δεν θέλει να είναι σε δεύτερη ή τρίτη ευρωπαϊκή ταχύτητα.
Εάν, λοιπόν, δεν μεταφερθεί από τα σύνορα της Ευρώπης και από τα σύνορα της Ελλάδας ένα συγκεκριμένο πλαίσιο μηνυμάτων που εμπεριέχουν γνώση και εμπειρία, ας πούμε στο μεταναστευτικό - προσφυγικό ζήτημα, τότε πώς αυτό θα πραγματοποιηθεί; Αναρωτιέμαι δηλαδή πόση απόσταση υπάρχει μεταξύ των κειμένων, των οδηγιών, των κατευθύνσεων, των χρηματοδοτήσεων, των παρεμβάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων σε ένα πρόβλημα, το οποίο είναι μείζον, είναι οικουμενικό, είναι ευρωπαϊκό, αλλά είναι και εθνικό.
Είναι, επίσης, θέμα συγκρότησης του προσώπου το πώς μπορεί να το κάνει, τι θάρρος διαθέτει, τι τεκμήρια εμπειριών μπορεί να παρουσιάσει, για να συμμετάσχει η αυτοδιοίκηση σε ένα μείζον πλαίσιο διαμόρφωσης και λήψης αποφάσεων.
Εσείς, από την εμπειρία σας στο θέμα του προσφυγικού στη Σάμο, θα έχετε κάποιες λύσεις στο μυαλό σας. Πώς θα μεταφέρετε αυτή την εμπειρία σας στο Ευρωκοινοβούλιο, εάν εκλεγείτε;
Έχουμε, κατ' αρχάς, εκπονήσει στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) μία πολύ σημαντική μελέτη για το προσφυγικό - μεταναστευτικό ζήτημα. Οι τελευταίες σελίδες περιλαμβάνουν λύσεις και νομοθετική πρωτοβουλία, όπως είναι η τροποποίηση του Κανονισμού 369/2016 για να μπορούν και οι Δήμοι να είναι δικαιούχοι πράξεων για την μεταναστευτική πολιτική, αλλά και πάρα πολύ πρακτικά ζητήματα, όπως είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών επί του ασύλου.
Το σύστημα δεν λειτουργεί, είναι καθημερινή η διαπίστωση ότι δεν λειτουργεί, με κορυφαίο ζήτημα τα ασυνόδευτα παιδιά, που είναι μία οριζόντια βλάβη, που υφιστάμεθα ως χώρα. Είναι το σημαντικότερο που μπορώ να πω ότι πρέπει να προσδιορίσουμε όλοι μαζί ανεξαρτήτως κομμάτων.
Αυτή την πρακτικότητα των εμπειριών, των προτάσεων, των λύσεων, που περιλαμβάνει βεβαίως και την εξειδίκευση της συμφωνίας μεταξύ Ε.Ε. - Τουρκίας, ώστε να μην υπάρχει εγκλωβισμός των προσφύγων και μεταναστών στα νησιά, ο διαχωρισμός προσφύγων και μεταναστών και η πραγματική λήψη μέριμνας υπέρ των προσφύγων, αλλά και η δυνατότητα επιστροφών με ανθρώπινες συνθήκες των μεταναστών στον τόπο προέλευσης είναι σκληρές αποφάσεις, που πρέπει να υποστηριχθούν, για να τις πάρουν οι κυβερνήσεις, το Συμβούλιο Υπουργών και η Σύνοδος Κορυφής σωστά. Η προσέγγιση ότι στέλνουμε χρήματα και πίσω από τα χρήματα καλύπτονται κράτη που δεν σέβονται τους γείτονές τους, δεν σέβονται την υπόλοιπη ευρωπαϊκή οικογένεια, είναι για μένα απαράδεκτη.
Το να κάνουμε την Ελλάδα αποθήκη ψυχών και να φτάσουμε να διακινδυνεύουμε την αρχή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, βάζοντάς την ως φορολογικό μέτρο, όπως με τον Φ.Π.Α .στα νησιά, η υπουργική απόφαση της 31ης Δεκεμβρίου που λέει δηλαδή ότι αν έχετε παραπάνω αριθμό προσφύγων από τον προβλεπόμενο στο ΦΕΚ για το hot spot, το οποίο έχετε στα νησιά, τότε και μόνο τότε δικαιούστε μειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α. είναι κάτι που αποτελεί βαρύτατη παραβίαση της αρχής της ανθρώπινης αξιοπρέπειας που μετατρέπει τον άνθρωπο σε φορολογικό μέτρο και μέσο, με σκοπό ένα δημόσιο έσοδο.
Αυτό, λοιπόν, πρέπει να πέσει. Είναι τελείως λάθος προσέγγιση. Εγκλωβίζει κόσμο, δημιουργεί εξαρτώμενες κοινωνίες, παραβιάζει, διαλύει, καταλύει βασικές ανθρώπινες ανάγκες. Και πάνω απ' όλα αξίες. Πάνω σε αξίες φτιάχτηκε το ευρωπαϊκό οικοδόμημα, δεν φτιάχτηκε επειδή αποφάσισαν πέντε εμπνευσμένοι άνθρωποι άλλων εποχών της μεταπολεμικής Ευρώπης να ενώσουν δυνάμεις. Είναι οι αξίες της ειρήνης, του Χριστιανισμού, η κοινότητα πολιτισμού. Εξάλλου, ο ελληνικός πολιτισμός είναι ιδρυτικός πολιτισμός της Ευρώπης, πάνω σε αυτά πρέπει να βασιστούμε και να εκπροσωπούμε τις πνευματικές αυτές αξίες.
Βεβαίως, από τότε τα στοιχεία έχουν διαφοροποιηθεί, οι άνθρωποι έχουν αλλάξει, δεν μπορούμε να κάνουμε υποθέσεις εργασίας επί μη υπαρκτών θεμάτων. Δεν μπορεί να τα καταφέρει κανείς μόνος του, αλλά ο καθένας το δικό του κομμάτι εμπειριών μπορεί να το μεταφέρει σωστά και υπεύθυνα, χωρίς κραυγές και υστερικές φωνές. Η Ευρώπη έχει αλλάξει. Οι πολίτες έχουν επιβαρυνθεί πολύ κοινωνικά και οικονομικά. Η Ελλάδα είναι μια εμβληματική χώρα για την Ευρώπη. Πρέπει να μειώσουμε τους εθνικούς εγωισμούς και να ενισχύσουμε την εθνική αξιοπρέπεια.
Υπάρχει και το θέμα της Νησιωτικότητας που θα μπορούσατε να φέρετε στο Ευρωκοινοβούλιο.
Με αφορμή το προηγούμενο θέμα για τον Φ.Π.Α. στα νησιά και την συνάρτησή του με τα πέντε νησιά που βιώνουν το προσφυγικό, αλλά και την ανάγκη να έχουμε μειωμένο Φ.Π.Α. σε όλο τον ελληνικό νησιωτικό χώρο όχι ως προνόμιο, αλλά ως δικαίωμα των νησιωτών, πρέπει το εξετάσουμε σε σύγκριση με τις άλλες νησιωτικές ευρωπαϊκές περιοχές.
Δεν καταλαβαίνω γιατί η Κορσική να έχει από 0,90% έως 13% Φ.Π.Α. και η Ελλάδα να έχει 24%. Δεν παραβιάζεται η αρχή του ανταγωνισμού σε διάφορες κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών; Δεν παραβιάζεται η αρχή της αναλογικότητας; Να υπενθυμίσω ότι η Κορσική με επτά λιμάνια και 300.000 κατοίκους είναι απέναντι από την ανταγωνιστική τουριστικά Νίκαια. Γιατί τα Κανάρια Νησιά έχουν μηδενικό Φ.Π.Α.; Γιατί οι Αζόρες και η Μαδέρα έχουν μειωμένους συντελεστές; Για να αντισταθμίσουν το μεταφορικό κόστος και να μπορέσουν να έχουν οι πολίτες ίσες ευκαιρίες. Και γιατί υπάρχει γερμανικό νησί, η Ελιγολάνδη, που έχει μηδενικό Φ.Π.Α.;
Όλη αυτή η μελέτη που έχει γίνει, που έχει οδηγήσει σε ένα χάρτη Νησιωτικότητας, πρέπει να υποστηριχθεί για να ενισχύσει το πλεονέκτημα που έχει η Ελλάδα. Εμείς καταφέραμε το απίστευτο, το πλεονέκτημα να το κάνουμε μειονέκτημα. Δεν είναι μόνο τα νησιά είναι και το επιχειρείν της ηπειρωτικής χώρας στα νησιά, είναι ο τουρισμός, είναι η σχέση με τα Βαλκάνια, η σχέση με τις άλλες χώρες. Γιατί κάποιος να επιλέξει να έρθει στην Ελλάδα όταν μπορεί να πάει ακριβώς με τα μισά χρήματα σε άλλους ιστορικούς τόπους;
Ο Οδικός Χάρτης για τη Νησιωτικότητα, το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 4ης Φεβρουαρίου του 2016 για την κατάσταση στα Ευρωπαϊκά νησιά πρέπει να βρει εφαρμογή στις διάφορες προτεραιότητες που θέτει, στην ευρωπαϊκή τάξη, μετά τις εκλογές του Μαΐου με την εγκατάσταση των νέων ευρωπαϊκών αρχών.
Γιατί επιλέγετε να δώσετε την σκληρή μάχη για μία θέση στο Ευρωκοινοβούλιο και όχι για μία ακόμη θητεία στην Σάμο;
Ενδιαφέρουσα ερώτηση. Η απόφαση με ταλάνισε πολύ. Πρέπει να πιστεύεις στο ευρωπαϊκό εγχείρημα και να επιμένεις σε αυτό στην χειρότερη εποχή που διατρέχει η Ευρώπη. Πρέπει να θέλεις να επικοινωνήσεις τι συμβαίνει στην ευρωπαϊκή περιφέρεια, να δώσεις να καταλάβουν τι σημαίνει Μεσόγειος, να υπερασπίσεις την χώρα σου και να διαμορφώσεις θέσεις. Ως αντιπρόεδρος του Κογκρέσου Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης, όπου εκπροσωπούνται 200.000 Δήμοι, Περιφέρειες και Κοινότητες, και είναι πρώτη φορά που Έλληνας κατέχει αυτή την θέση, κατάλαβα ότι μπορείς να προσφέρεις πολλά και εκεί, όταν ξέρεις τι σημαίνει τοπική κοινωνία, ποια είναι τα προβλήματα, ποια είναι η ιεράρχηση.
Την κρίσιμη στιγμή της μεγάλης απόφασης σταθμίζεις πράγματα. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη τιμή από το να απολαύσει κανείς να είναι πρώτος δημότης σε έναν τόπο. Όμως, σκέφτεσαι θα μείνω εφησυχασμένος εκεί; Ή θα κοιτάξω να πολεμήσω σε ένα άλλο επίπεδο, όταν διαπιστώνω ότι μπορώ; Και, βέβαια, όταν επιπρόσθετα ο πολιτικός χώρος στον οποίο ανήκεις μπορεί να σε υπερασπίσει, να σου δώσει αυτή την ευκαιρία, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα. Ως μέλος της ΚΕΔΕ και πρόεδρος της επιτροπής Νησιωτικότητας έχω να πω ότι είναι εφικτά πράγματα αυτά. Μέθοδο και σύστημα χρειάζονται.
Είμαι αποφασισμένος να το κάνω, εφόσον οι πολίτες επιλέξουν θετικά, υπέρ της Νέας Δημοκρατίας. Το μήνυμα «Μία Ευρώπη πιο κοντά στην Ελλάδα, μία Ελλάδα πιο κοντά στην Ευρώπη» είναι σήμερα περισσότερο επίκαιρο από ποτέ.
Πώς βλέπετε την μάχη του σταυρού;
Είναι μια μάχη δύσκολη, σκληρή. Δυστυχώς στην πολιτική εμπεριέχεται και η μοναχικότητα και η σκληρότητα. Εγώ δεν εκφράζω αυτές τις έννοιες. Όμως, είμαι υποχρεωμένος να δώσω αυτή την μάχη. Το κάνω με στρατηγικό τρόπο, οργανωμένα και ελπίζω στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Θα κριθεί και από την συνολική πορεία του κόμματος και από την παρουσία, που μέχρι στιγμής είναι κυριαρχική, του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκου Μητσοτάκη, που μου έκανε την μεγάλη τιμή να με περιλάβει στο ψηφοδέλτιο. Είναι και συνάρτηση της διάχυσης του ονόματος και των πραγμάτων που αυτό πρεσβεύει.
Με την γνώση που έχω των ελληνικών Περιφερειών και με την παλαιότερη θητεία μου στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης ως περιφερειάρχης και ως γραμματέας Μεταρρύθμισης του υπουργείου Εσωτερικών, έχοντας ρίζες οικογενειακές και στην Αρκαδία και στην Θεσσαλονίκη και γνωρίζοντας καλά τα ελληνικά νησιά, εκπροσωπώντας 34 νησιωτικούς δήμους στην μάχη του Φ.Π.Α., νομίζω ότι οι άνθρωποι που θα επιλέξουν συνειδητά, θα το κάνουν με διάθεση πραγματικής ενίσχυσης της υποψηφιότητάς μου.
Ουδείς μπορεί να προδικάσει το αποτέλεσμα. Η Ν.Δ., η ισχυρή ευρωπαϊκή δύναμη πρέπει να βγει ενισχυμένη σε όλα τα επίπεδα.
[09.04.2019] Συνέντευξη στο mononews.gr