Στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) είμαι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου από το 2014, ενώ παράλληλα είμαι μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής. Είμαι, συγχρόνως, Πρόεδρος της Επιτροπής Νησιωτικής πολιτικής και συντονιστής της διεκδίκησης για το νησιωτικό ΦΠΑ και εν γένει για την εφαρμογή της “Ρήτρας Νησιωτικότητας”.

Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος αποτελεί το κορυφαίο θεσμικό όργανο του πρώτου βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης, αφού εκπροσωπούνται σ’ αυτήν και οι 325 Δήμοι της χώρας.

Η δουλειά που γίνεται στην ΚΕΔΕ έχει πρακτικό περιεχόμενο πολύ μεγάλης σημασίας, διότι απορρέει από -και αναλόγως κωδικοποιεί - τη συμπυκνωμένη εμπειρία των αιρετών που, περισσότερο από κάθε άλλον πολιτικό και διοικητικό παράγοντα, βρίσκονται σε άμεση επαφή με τις πραγματικές ανάγκες και τα καθημερινά ζητήματα των τοπικών κοινωνιών.

Στην ΚΕΔΕ παράγεται ρεαλιστική πολιτική ουσίας και διαμορφώνονται για τον πολίτη προτάσεις που τον αφορούν βιωματικά και μπορούν άμεσα να κάνουν τη ζωή του καλύτερη και τη ματιά του στο μέλλον πιο φωτεινή.

Στην ΚΕΔΕ έχω την τιμή να είμαι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου από το 2014 ήδη, ενώ παράλληλα είμαι επίσης μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής, Είμαι, συγχρόνως,

Πρόεδρος της Επιτροπής Νησιωτικής πολιτικής και συντονιστής της διεκδίκησης για το νησιωτικό ΦΠΑ -και εν γένει για την εφαρμογή στην πράξη ενός συνόλου δράσεων, προβλέψεων και βέλτιστων πρακτικών που ονομάζουμε επιγραμματικά “Ρήτρα Νησιωτικότητας”.

Στα δύο αυτά ζητήματα, το νησιωτικό ΦΠΑ και τη Ρήτρα Νησιωτικότητας έχω αφιερώσει μεγάλο μέρος των δυνάμεών μου τα τελευταία χρόνια. Στον ιστότοπο μπορείτε να βρείτε αναλυτικά όλες τις μέχρι τώρα ενέργειες, παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες μου, όλα αυτά τα χρόνια, μέσω της ΚΕΔΕ, αλλά και ως Δήμαρχος Σάμου για τα θέματα αυτά.

Εφόσον με τιμήσετε με την ψήφο σας στις Ευρωεκλογές, θα κάνω ό,τι μπορώ ώστε αυτές οι δύο δίκαιες διεκδικήσεις των εκατοντάδων χιλιάδων νησιωτών της χώρας να αποκτήσουν πολιτικό περιεχόμενο ουσίας και να εισακουστούν όπως τους πρέπει και από τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα.

Σε ό,τι αφορά, δε, το ΦΠΑ, η εφαρμογή μειωμένων συντελεστών για τα νησιά δεν αποτελεί μόνο παγιωμένη πρακτική για όλες τις χώρες της Ε.Ε., ούτε πρόκειται απλώς για μια παράγραφο στα πολλά άλλα προβλεπόμενα από τη Ρήτρα Νησιωτικότητας. Ειδικά στη χώρα μας, το ζήτημα που ανέκυψε μετά την έξαρση των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών, από το καλοκαίρι του 2015, έλαβε πρόσφατα και μια άλλη, επικίνδυνη διάσταση: εντελώς απερίσκεπτα , η κυβέρνηση αποφάσισε να συνδέσει το προσφυγικό / μεταναστευτικό, με τη διατήρηση μειωμένων συντελεστών -μόνον - στα νησιά του ΒΑ Αιγαίου! Κατέστησε, έτσι τη Λέσβο, τη Σάμο, τη Λέρο, τη Χίο και την Κω, “ομήρους” των διακινητών, αφού εξάρτησε το δίκαιο αίτημα του μειωμένου ΦΠΑ με την παρουσία προσφύγων και μεταναστών στα νησιά μας! Ήταν μια ανεύθυνη και κοντόφθαλμη απόφαση που καυτηρίασα εξ αρχής και σταθερά: ο ΦΠΑ πρέπει να είναι μειωμένος σε όλα τα νησιά, όπως ακριβώς συμβαίνει και παντού αλλού στην Ε.Ε. και η παρουσία ή όχι προσφύγων και μεταναστών σ’ αυτά, οφείλει να αποσυνδεθεί πλήρως και οριστικά απ’ αυτό το ζήτημα.

Η Ελλάδα είναι η πιο νησιωτική χώρα της Ευρώπης, αλλά οι πολιτικές που εφαρμόζει ως προς τη νησιωτικότητα υπολείπονται κατά πολύ από τις αντίστοιχες των άλλων χωρών της Ε.Ε.
Στην Ένωση, τα αυτονόητα μειονεκτήματα που προκύπτουν από τη γεωγραφική θέση των νησιών (υψηλά κόστη μεταφορών, πεπερασμένη τοπική αγορά, ενεργειακή εξάρτηση από την ενδοχώρα, βιώσιμη διαχείριση των απορριμάτων, επιχειρηματικές ευκαιρίες κ.λπ.) αναγνωρίζονται είτε de facto είτε με πρωτοβουλίες που λαμβάνουν οι κυβερνήσεις τους προκειμένου να τα προστατεύσουν και να εξασφαλίσουν γι’ αυτά ίδιες προοπτικές ανάπτυξης τους με τις ηπειρωτικές περιοχές.
Στην Ελλάδα, αντίθετα, τα νησιά -που, σημειωτέον, παράγουν και το μεγαλύτερο μέρος του τουριστικού πλούτου, της “βαριάς βιομηχανίας” της χώρας μας – αν δεν είναι και πρακτικώς εγκαταλελειμμένα, σε κάθε περίπτωση, βρίσκονται μονίμως σε μειονεκτική θέση.
Είναι μια πραγματικότητα που πρέπει, αλλά και μπορεί να αλλάξει: μέσω της εξαιρετικής δουλειάς που έχει κάνει ως τώρα η Επιτροπή Νησιωτικής Πολιτικής της ΚΕΔΕ και της εμπεριστατωμένης μελέτης που έχει εκπονήσει σχετικά, η ελληνική κυβέρνηση είχε εδώ και πολύ καιρό στη διάθεσή της ένα εμπεριστατωμένο νομικό οπλοστάσιο, με το οποίο θα μπορούσε να έχει συμφωνήσει με τους θεσμούς για την εφαρμογή και στη χώρα μας όσων ισχύουν παντού αλλού στην Ε.Ε. Δυστυχώς, δεν το έπραξε. Το να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, αποτελεί, όμως, αδήριτη για τον νησιωτικό πληθυσμό της χώρας μας που, φυσικά, δεν προστατεύεται από ένα περίπλοκο στην εφαρμογή του και σε κάθε περίπτωση ανεπαρκές “μεταφορικό ισοδύναμο” από τις συνέπειες της κρίσης, αλλά και της ατολμίας της πολιτείας απέναντί του. Έχω διεκδικήσει τη “Ρήτρα Νησιωτικότητας” με όλες μου τις δυνάμεις, ως τώρα, όχι μόνο εντός χώρας, αλλά και στα ευρωπαϊκά όργανα και ο αγώνας αυτός μπορεί και πρέπει να συνεχιστεί.

Εγγραφείτε στο Newsletter

* απαιτείται
 
αξίζει και
μπορεί!

Επικοινωνία

Βουκουρεστίου 16
Αθήνα, 106 71
Ε: mangelopoulos@yahoo.gr
T: 210 36 45 831

Πάρτε μέρος στο διάλογο